Dag 6 - Over Finnen, geluk en verdwalen - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu Dag 6 - Over Finnen, geluk en verdwalen - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Over Finnen, geluk en verdwalen

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg Danique

24 Februari 2014 | Finland, Rovaniemi


Boodschappen doen in Finland is leuk. Tenminste, als je net als ik er een sport van maakt om te doen alsof je Fins bent. Dat is leuk!
Het is een kwestie van op de juiste momenten "Hallo", "Dankjewel" en "Tot ziens" zeggen en goed proberen te gokken met een "ja" of "nee" als antwoord op een vraag. Elke keer dat ze echt denken dat je Fins bent is leuk.

Na het doen van de boodschappen ben ik naar de kleuterschool (Päiväkoti Asemapäällikkö) gegaan. Hier heb ik eerst een rondleiding gekregen en foto's gemaakt, vervolgens heb ik gesproken met één van de leiders (ze willen zichzelf geen leraren noemen) en daarna heb ik met de kinderen gedanst.
In Finland is het vanaf je zevende verplicht om naar school te gaan, willen je ouders dat je al eerder naar school gaat dan kan je vanaf je eerste jaar bij de kleuterschool terecht.
Van je eerste tot je derde is het een soort dagopvang. De kinderen krijgen een dagstructuur, maar zijn de hele dag vrij om te spelen.
Van je derde tot je vijfde kan je spelend leren. Er wordt een programma geboden met allerlei spellen en knutselactiviteiten, waardoor de kinderen al spelend allerlei dingen leren.
Van je zesde tot en met je zevende ga je naar de pre-school. Die is gevestigd binnen de kleuterschool (de school waar ik vandaag was had hem op de bovenverdieping). De pre-school is van dinsdag tot en met vrijdag aan het begin van de ochtend en het begin van de middag een uur, de rest van de dag spelen de kinderen. Deze pre-school is vergelijkbaar met onze kleuterklassen. De kinderen mogen spelen, maar leren ook letters en cijfers. Ze zitten echt aan schoolbanken en worden klaargestoomd voor de 'echte' school (1 - 9th grade).
Over het algemeen gaan de kinderen van 07.00 - 15.30uur naar de kleuterschool, maar ouders zijn vrij om ze eerder of later te brengen of te halen. De kinderen eten gezamenlijk een ontbijt en (warme) lunch en spelen allemaal met elkaar. Tijdens het spelen zitten alle leeftijden door elkaar. Gedurende de dag is er ook twee keer een moment voor een pauzehapje en spelen ze twee keer (afhankelijk van het weer een half uur, een uur of anderhalf uur) buiten.

Na het gesprek met de leerkracht die geen leerkracht genoemd wil worden heb ik een activiteit gedaan met de kinderen van 3 tot en met 7 jaar. Ik heb met ze gedanst, iets wat super gaaf was!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets met deze leeftijdsgroep heb (het ligt dus niet aan de Nederlandse kinderen dat ik kleuters niet leuk vind), maar dansen is met alle leeftijden leuk.
Het was heel bijzonder om te zien dat dans echt een universele taal is. De kinderen verstonden mij niet en ik verstond de kinderen niet (de begeleiding vertaalde de meest noodzakelijke dingen), maar ondanks dat heb ik toch met ze kunnen dansen.
Lichaamstaal spreekt boekdelen en door met kinderen te dansen kan je een hele hoop van ze leren.

Zodra het tijd was om te gaan was ik gelukkig. Dansen is het leukste wat er is, dansen met kinderen is nog leuker en wanneer je dan ook nog elkaar leert te begrijpen via de lichaamstaal van een dans, dan is dat helemaal bijzonder.

Daar liep ik dan, door Rovaniemi, als gelukkige dodo. Op naar Santa Sport (want dat was mijn volgende bestemming, voor het ontdekken van de Finse cultuur).
Dat ik echt een dodo was bleek wel na een uurtje lopen; ik kon Santa Sport niet vinden. Volgens mijn kaartje stond ik er vlak naast, maar nergens om mij heen zag ik iets wat er op leek. Toen ik het even later opgaf en het ging vragen bleek ik er echt bijna te zijn. Met een nieuwe routebeschrijving in mijn handen ging ik weer vrolijk op pad, maar eens een dodo blijft een dodo. Ik kon het niet vinden...
Wel kwam ik de Nationale ijshockeybanen tegen (ook leuk) en heb ik de Orthodoxe Kerk gevonden (daar moet ik ook nog een keer heen), maar Santa Sport moest ik na een tijdje opgeven.
Wanneer ik tijd heb ga ik nog een keer op zoek, ik wil het toch wel graag bezoeken.

Zodra ik Santa Sport had opgegeven ben ik naar de bibliotheek gelopen, die stond namelijk ook nog op de planning vandaag. De bibliotheek hier is heel groot, heel ouderwets en heel mooi..
Ik heb er met een aantal Finnen gesproken, rond gekeken en stiekem foto's gemaakt (dat mocht eigenlijk niet).

Nu ben ik even snel terug in mijn kamertje, straks vertrek ik weer.
Vandaag is een drukke dag, maar wel een leuke dag. Ik schrijf mijn verslagje nu al omdat ik geen zin heb om het vanavond om 01.00uur nog te doen. Als het vanavond leuk wordt, dan zal ik mijn ervaringen er morgen bij zetten. Nu ga ik eerst hele warme kleren aandoen, want koud wordt het zeker!

  • 24 Februari 2014 - 19:42

    Charlotte:

    Goh Danique, wat maak jij een gave reis! Leuk om zo mee te kunnen lezen met al je belevenissen!

  • 24 Februari 2014 - 19:56

    Marcel:

    Ha Kiekje 'dappere dodo',
    Heel leuk om je beleving mee te lezen. Ik ben super trots op je en fijn dat je er zo van geniet.

  • 24 Februari 2014 - 20:00

    Oma Sonja Van Heek:

    het leest als een boek. Heel leuk om te weten wat je allemaal doet. Past het allemaal nog in je hoofd? Maar gelukkig heb je de foto's nog!dag kleindochter, je doet het super

  • 25 Februari 2014 - 13:16

    Fred:

    Volgens de weersverwachting is vanavond een grote kans op lichte bewolking. Nu maar hopen op een gaatje in het wolkendek voor het noorderlicht. Ik ga voor je duimen. Als er een gaatje is wel foto's maken ;)

    Worden die bankjes echt gebruikt voor de kleuters?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 11741

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 05 Maart 2014

Internationalisering Finland

Landen bezocht: