Dag 2 - Sneeuwstorm en ijzel - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu Dag 2 - Sneeuwstorm en ijzel - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Sneeuwstorm en ijzel

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg Danique

20 Februari 2014 | Finland, Rovaniemi

De dag begon vandaag met een sneeuwstorm en eindigde in ijzel. Tussendoor was het voornamelijk heel koud. Het begon met -11, maar de temperatuur daalde al snel naar -15. Naar mijn idee was de gevoelstemperatuur -25, het is heel erg koud hier!

Naast dat het heel erg koud is, is het ook heel mooi.
Ik heb heel veel sneeuw en bomen gezien, maar ook bevroren rivieren en meren. Er zijn hier mooie bossen en parken en de huizen zijn ook erg leuk om te zien. Net buiten het centrum is een mooi kerkje en aan de overkant van een brug (ik ben heel veel bruggen over gegaan vandaag) is een hele hoop natuur.
In het begin durfde ik niet over ijs te lopen, bang dat het zou breken. Maar in tegenstelling tot in Nederland is het ijs hier keihard, er rijden zelfs mensen op squads overheen!
Toen ik na een poosje toch over het ijs durfde te lopen (omdat ik heel nieuwsgierig was naar iets wat ik in de verte zag) zag ik iets heel leuks. Een groep Finnen had van ijs een kunstwerk gemaakt op het ijs! De foto kan je bij de onderstaande foto's zien. Het is heel raar om zoiets te zien en nog gekker dat het kunstwerk helemaal niet smolt.
Tijdens mijn wandeling kwam ik ook een kleuterschool tegen (daar ga ik binnenkort nog een keer naar terug), deze school zag er uit als het huis van Pippi Langkous (en alle buitenspelende kinderen pasten perfect in dat plaatje).
Als het niet zo koud was had ik de hele dag wel rond willen dwalen door Rovaniemi, het is hier echt mooi!

Mede door de kou (en doordat ik nieuwsgierig was) ben ik vandaag ook naar een museum geweest. Naar Arktikum over de geschiedenis van Lapland, de oorspronkelijke bevolking (de Saami's) en over het Noorderlicht. Dit was een heel interactief museum, ik voelde me soms net een kind, maar het was wel heel erg interessant. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een hoop geleerd over de oorlogen in Finland (dat wist ik helemaal niet!)
Naast dat ik veel geleerd heb over de geschiedenis van Lapland, zijn bevolking en het Noorderlicht, was het ook goed voor mijn Engels. Ik heb een hoop Engelse verklaringen bij plaatjes of beelden gelezen om toch iets te weten te komen van het museum.

Het viel me trouwens tegen dat iedereen Engels praat, soms wil je toch gewoon even zonder nadenken lekker Nederlands praten. Gevolg is dan alleen dat niemand je verstaat, waarschijnlijk word je dan een beetje gek aangekeken..

Ik heb de Finnen soms wel gek aangekeken vandaag. Ze zijn erg leuk en aardig, maar er zijn ook een aantal bijzonderheden.
Zo zag ik iemand die zijn was buiten (in de sneeuw!) liet drogen, stoplichten hebben hier de hik: als hij op rood staat klinkt het alsof er iemand hikt (de eerste paar keer heb ik heel verbaasd om me heen gekeken, tot ik ontdekte dat het van het stoplicht kwam), Fins is een hele bijzondere taal (kijk bijvoorbeeld naar de woorden apotteki, automatti of hotelli.. Het klinkt wel heel gezellig), Finnen bewegen zich hier voort op ski's (sneller dan lopen en veiliger dan fietsen) en Finnen hebben een bijzonder gevoel voor bezienswaardigheden.
Er bestaat namelijk een bordje met een soort rond vierkant, dat geeft aan dat er vlakbij een bezienswaardigheid is. Ik heb braaf de bordjes gevolgd als ik ze tegenkwam, maar heb me vervolgens enorm verbaasd. De eerste twee keer heb ik nog lang gezocht, de twee keer daarna had ik door dat mijn idee van een bezienswaardigheden heel anders is dan dat van de Finnen...
De bordjes wezen namelijk naar gebouwen; waarbij dan vervolgens een massa Japannertjes met mondkapjes (want de lucht in Finland is natuurlijk erg vies.. Jongens, je zit in Lapland! Veel schoner kan de lucht niet zijn..) foto's stond te maken.
Naast die Japannertjes stond ik dan verbaasd om me heen te kijken, tot ik de naam op de gebouwen ontdekte. Bij een bezienswaardigheid denk ik dan minstens aan een heel mooi of bijzonder gebouw, maar dit waren eerder dozen.

Gelukkig heeft Rovaniemi genoeg andere mooie gebouwen/ natuur/ bezienswaardigheden. Ik heb mijn ogen uitgekeken vandaag.
Iets waar je trouwens mee op moet passen; want als je vlakbij de weg staat na te denken (of van het uitzicht staat te genieten) denken de automobilisten dat je over wil steken. Vervolgens stoppen ze voor je (want de Finnen zijn enorm beleefd!) terwijl jij dus helemaal niet over hoeft te steken. Dat is best sneu voor die beleefde Finnen...

De dag eindigde heel mooi met heel veel ijzel.
Toen ik in het donker terug liep (wat wordt het hier snel donker!) liep ik door een mooi glimmend wit landschap terug. Overal lag verse sneeuw te schitteren (door de ijzel) in het licht van de lantaarnpalen.

Het is mooi hier, ik geniet.

  • 20 Februari 2014 - 21:09

    Tessa:

    Hoi, leuk om te lezen over Finland.
    Koud hoor maar wel mooi.
    En wanneer ga je nu stage lopen?
    Hoe gaat het met je Engels??

  • 20 Februari 2014 - 21:11

    Danique:

    Hee,
    Met mijn Engels gaat het redelijk goed. Ik kan me verstaanbaar maken (niet altijd, maar vaker wel dan niet :) ).
    Ik versta niet altijd wat de anderen zeggen, maar het meeste is wel op te maken uit de context.
    Morgen ga ik naar een KiVa school, volgende week naar een basisschool in Rovaniemi en naar de universiteit.
    Groetjes Danique.

  • 22 Februari 2014 - 18:37

    Arianne:

    Wat leuk geschreven! En wat een bijzonder land zeg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 11751

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 05 Maart 2014

Internationalisering Finland

Landen bezocht: