Dag 10 - Kwestie van talent - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu Dag 10 - Kwestie van talent - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Kwestie van talent

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg Danique

28 Februari 2014 | Finland, Rovaniemi

Ineens besef ik me dat ik nog maar een paar dagen hier ben (oké, nog iets minder dan een week, maar het voelt heel kort). Ik wil nog helemaal niet weg! Ik ben nog niet klaar hier en daarnaast heb ik het heel erg naar mijn zin. Als ik weer terug moet naar Nederland, dan moet ik weer terug naar alle 'normale' verplichtingen. Hier heb ik ook wel verplichtingen, maar het leven wordt hier op een heel andere manier geleefd dan in Nederland.
Naja, ik mag niet klagen. Ik ben er nog 5 dagen, dus van deze vijf dagen ga ik genieten!

Vandaag begon op de kleuterschool. In totaal heb ik nu vier scholen, één universiteit en twee kleuterscholen gezien. Deze kleuterschool heette Päiväkoti Reppuressu. Op deze kleuterschool heb ik eerst een poosje de lessen geobserveerd, vervolgens heb ik met de kinderen meegespeeld (dat wilden ze graag). Dat was hartstikke leuk, vooral omdat je zonder elkaars taal te kennen kan communiceren. Ik heb met een kind van zes memory gespeeld, daar kwamen steeds meer kinderen aan mee doen. Uiteindelijk was het heel gezellig, maar dat eerste kind was wel echt steengoed! Hij heeft werkelijk elk potje gewonnen. En dan niet met bijvoorbeeld 7 setjes tegenover 8, nee 3 setjes tegenover 12. Dat hij zo vaak zo overduidelijk won was echt bizar. Op een gegeven moment dacht ik dat hij door de kaartjes heen kon kijken, hij wist zo snel zo veel goede paren te vinden..!
De lerares (hier vinden ze het wel goed om leerkracht genoemd te worden, al geven ze zichzelf nog steeds niet die naam) bood me een koekje en wat te drinken aan. Bij dit koekje vertelde ze dat het een echt Fins koekje was, door de kinderen zelf gebakken. Ik proefde niet veel verschil met de Nederlandse zelfgebakken koekjes, maar dat heb ik haar maar niet verteld.
In de groep liepen ook twee stagiaires, het was wel interessant om ook een keer met hun te kunnen spreken.

Na mijn bezoek aan de kleuterschool ben ik nog een keer naar de bibliotheek geweest. Hier was een of andere kunsttentoonstelling die wel mooi was, maar niet heel erg bijzonder.
Eenmaal daar heb ik nog even een thee'tje gedronken. Ik zat toevallig aan een tafeltje waar een Finse krant op lag (ik heb hem niet gelezen, alleen even naar de weersvoorspelling gekeken). Vervolgens kwam er een man naar me toe die iets vroeg terwijl hij naar de krant wees. Ik dacht dat hij de krant wilde hebben dus antwoordde met 'ja'. Na mijn antwoord wees hij weer naar de krant en zei weer wat. Ik verstond hem niet, maar was te eigenwijs om dat toe te geven. Daarom zei ik nog maar een keer 'ja'. Hierna heeft hij nog een keer wat gezegd waarna ik de krant naar hem toe schoof en nogmaals 'ja' zei. Toen pakte hij de krant op, riep heel blij 'Kiitos' (bedankt) en liep vrolijk weg. Wat voor een gesprek we gevoerd hebben weet ik niet, maar die man werd er in ieder geval heel blij van!

Aan het einde van de dag was ik alweer op het juiste moment op de juiste plek (dat bevalt me wel). Er was op een plein in het centrum een pre-party van het grote studentenfeest dat dit weekend plaatsvindt. Naar dit studentenfeest komen studenten vanuit heel Finland (ik weet niet meer precies hoeveel, maar iets met duizend). Om dit feest aan te kondigen en in de goede sfeer te komen, was vanmiddag de pre-party georganiseerd. In eerste instantie vond ik dat er enorm veel herrie van het pleintje kwam, maar toen ik het feest ontdekt had (na wat navragen), vond ik het wel leuk. Ik ben uitgenodigd voor de feesten dit weekend, maar heb niet zo goed onthouden waar ik dan heen moet...
Het zou leuk zijn als ik het morgen spontaan tegenkom! (Kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zijn)

  • 28 Februari 2014 - 20:40

    Sylvia:

    Leuk allemaal! Je hebt niets gezegd over die step-rollator hihi, wat grappig. En ook niet dat de kinderen een rustuurtje hebben, of heb ik iets gemist?


  • 28 Februari 2014 - 20:55

    Danique Van Wijk:

    Hee Sylvia,

    Daar heb ik inderdaad niets over verteld. Die man kwam ik onderweg tegen.
    De kinderen op de kleuterschool hebben (afhankelijk van hun leeftijd) een aantal rustmomenten. De groep van 6 en 7 jaar (die je op de foto ziet) heeft alleen na het middageten een rustuurtje. Dat rustuurtje duurt een half uur waarin voorgelezen wordt en de kinderen verplicht moeten zitten/ liggen.
    Jongere kinderen hebben vaker of langere 'rustuurtjes'.


  • 28 Februari 2014 - 20:57

    Ed:

    Moikka Danique,
    Op naar de 400 bezoekers.
    Veel plezier morgen op het studentenfeest, dan hoor je er echt helemaal bij.
    Lukuisia ja Pande
    Terveisiä Ed ;-)

  • 28 Februari 2014 - 23:18

    Marcel:

    Ha Kiek,
    Het was weer leuk om je ervaringen te lezen en hebt je draai al goed gevonden. Niet altijd "ja" tegen oudere mannen zeggen he ;-) Veel plezier in je vrije weekend "and don't eat yellow snow"

  • 01 Maart 2014 - 10:32

    Oma Sonja Van Heek:

    tjonge tjonge, wat doe jij leuke dingen! Kon je met de man bij de krant niet in het engels kletsen.Of was die man een beetje eng, kan ook hoor. Verder hoop ik dat je het studentenfeest nog kan vinden luister maar ofje ergens muziek hoor.Veel plezier,en niet met vreemde mannen meegaan hoor!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 11730

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 05 Maart 2014

Internationalisering Finland

Landen bezocht: