Dag 4 - Voor heel even Kerst - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu Dag 4 - Voor heel even Kerst - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Voor heel even Kerst

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg Danique

22 Februari 2014 | Finland, Rovaniemi


Vandaag was het voor heel even Kerst, ik heb een middagje in kerstsferen doorgebracht en dat beviel goed.
Voor ik daar kwam ben ik wel de eerste onaardige Fin tegengekomen: de buschauffeur op de heenreis. Gelukkig werd dit ruimschoots goedgemaakt door de Kerstman, de buschauffeur van de terugreis en andere Finnen, maar de eerste buschauffeur was echt gemeen..

Ik ben vandaag naar Santa Claus Town geweest. Van de Kerstman zelf mocht ik geen foto maken, maar hij bestaat echt!
Hij kon zelfs Nederlands (en dat beviel goed na al dat Engels spreken).
Wat ook heel bijzonder was om te zien is dat er van een hoop kinderen echt brieven aankomen bij de Kerstman. Waarschijnlijk worden ze niet allemaal gelezen, maar ze worden wel allemaal bewaard. De foto daarvan staat bij de foto's hieronder.
Santa Claus Town is een leuk klein dorpje met het huis van de Kerstman, zijn rendieren en husky's en zijn 'post office'. Alle medewerkers waren als kerstelfen verkleed (ook zij mochten niet op de foto) en heel het 'dorpje' was in kerstsferen. Er draaide zelfs kerstmuziek de hele dag (gelukkiger kan je mij niet maken :) )
Een beetje jammer was wel dat het een enorme toeristische trekpleister was, om de 2 meter zag je cafeetjes, restaurantjes en souvenirwinkeltjes..

Na mijn bezoek aan het huis van de Kerstman ben ik afgedwaald naar het Husky Park. Hier kon je de husky's bezoeken (sommige liepen gewoon los!) en een tocht met ze maken.
Omdat ik vandaag net deed alsof ik een toerist was, besloot ik deze tocht te maken. Dat was echt super gaaf! Ik werd twee kilometer lang voortgetrokken door 14 husky honden, een super mooie ervaring.
Tijdens die tocht heb ik ook een kort stukje gefilmd, maar dat kon niet op deze site. Jullie moeten het dus doen met mijn foto's (tot ik terug kom).
Ook heb ik in de slede van een rendier gezeten. De medewerkers zouden een foto van mij maken terwijl ik net deed alsof ik met hem wegreed. Ik waande me even kerstvrouw (al stinken die rendieren wel!)

In Santa Claus Town was ik een echte toerist, 's avonds deed ik weer even alsof ik Fins was.
Dat is trouwens heel grappig, sommige Finnen geloven het echt. Als je maar een beetje 'Hallo', 'Ja', 'Tot ziens' en 'Dankjewel' zegt kom je een heel eind! Al moet je daar wel mee oppassen, want voor je het weet beginnen ze een heel verhaal tegen je in het Fins (en dan moet ik bekennen dat ik geen Fins kan). Inmiddels is mijn Finse woordenschat wel al uitgebreid tot een stuk of 10-12 Finse woorden, dat is leuk! (Maar ik dwaal af van wat ik wilde vertellen).

Deze week is het Arctic Design Week in Rovaniemi wat betekent dat je de hele week overal allerlei kunstvormen kan zien.
Vanavond was er een lichtshow met een korte film, een modeshow en een dans.
De film was wel leuk, het was een stomme film dus er was totaal geen taalbarrière. Het dansstuk was ook heel leuk om te zien, lichaamstaal is een taal van alle landen :-)
De modeshow heeft me meer bewust gemaakt van de fashionwereld. Ik stond naast een fashionfotograaf en ontdekte hoe moeilijk het is om de nieuwe mode te fotograferen. (Die arme man, hopelijk heeft hij een paar mooie foto's kunnen maken). Ook heb ik gezien hoe zwaar modellenwerk in Finland is. Sommige modellen mochten winterkleding aan, maar sommige moesten de zomercollectie al showen (terwijl het sneeuwde en -7 was...)

Over de kou gesproken; vanochtend betrapte ik mezelf op de gedachte dat het best mee viel met de kou. Dat bedacht ik me toen ik zag dat het -6 was, maar daar kwam ik snel op terug toen ik buiten kwam..

  • 22 Februari 2014 - 20:29

    Omavanheek:

    zo,ik word steeds profesioneler, zie je dat.Maar ik alles weer gelezen, ook de foto,s bekeken. Ik geniet ervan! Ik zag dat Tessa ook gereageerd heeft. Iedereen geniet van jouw avontuur.tje Dag lieve avonturier. Je word al een beetje Fins.

  • 22 Februari 2014 - 22:24

    Sylvia:

    Leuk, Danique, wat je meemaakt in het koude Finland. Geniet er nog maar van.

  • 23 Februari 2014 - 11:12

    Ed:

    Hoi Danique,
    ziet er allemaal erg goed en leuk uit :-).
    Mooie en leuke verhalen om te lezen ,je hebt talent, moet je wat mee doen ;-).
    Veel plezier en geniet van je avontuur.
    Groeten van Ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 11735

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 05 Maart 2014

Internationalisering Finland

Landen bezocht: