Dag 3 - Koulu en kou - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu Dag 3 - Koulu en kou - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Danique Wijk - WaarBenJij.nu

Dag 3 - Koulu en kou

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg Danique

21 Februari 2014 | Finland, Rovaniemi

Koulu is het Finse woord voor school.
In het woord 'koulu' zit het woord kou verstopt, en koud was het vandaag zeker!
De thermometer op een gebouw hier gaf -17 aan, maar voor mijn gevoel was het nog veel kouder.
Als je een half uurtje in de kou liep was je al diep gevroren en als je 10 seconden stil staat om even na te denken voel je je ledematen al niet meer.
Het waaide ook waardoor het nog kouder was..

Ik heb zelfs een moment me afgevraagd waarom ik ook alweer naar Fins Lapland wilde... Tot ik weer zag hoe mooi het hier is :-)
Eén keer had ik het zo koud dat ik het dichtstbijzijnde cafeetje ben ingevlucht om op te warmen met thee (daar heb ik met een hele hoop Finnen gezien hoe Finland van Zweden verloor met ijshockey).

Ondanks de kou ben ik vandaag toch naar een school gegaan, naar: Korkalovaaran Peruskoulu.
In Finland zit je op een school van je zevende tot je zestiende, daarvoor ga je naar de kleuterschool, daarna naar de 'high school'.
Op deze school heb ik een hele hoop mensen gesproken. Ik heb gesproken met leraren, leraren in opleiding, counselors, schoolzusters, een schoolpsycholoog, medewerkers van de kantine, studenten (de leerlingen van grade 7 t/m 9), kinderen (de leerlingen van grade 1 t/m 6) en de directeur.
Wat mij als eerste opviel was het respect wat de leerlingen voor leraren hebben. Zodra ik een klas binnen kwam (ik werd voorgesteld aan een 8th grade, dat is in Nederland vergelijkbaar met de tweede klas) gingen alle studenten staan. Ze moeten gaan staan zodra er een medewerker van de school (of ander belangrijk persoon) binnenkomt, zeggen goedendag en mogen pas weer gaan zitten als deze persoon gezegd heeft dat dit mag. Daarnaast is iedereen doodstil tijdens de uitleg van een les en werken ze allemaal netjes door (ook als de leerkracht de klas uit is). Aan een hele hoop dingen is het respect voor de leerkrachten te zien, daar zouden we in Nederland nog een voorbeeld aan kunnen nemen...
Ik heb met lessen van een 1th grade (groep 3), 4th grade (groep 6), 7th grade (eerste klas) en 8th grade (tweede klas) meegekeken. In de manier van lesgeven zitten veel verschillen met het Nederlandse schoolsysteem.
Het meekijken met deze lessen is dus (ondanks dat ik geen Fins kan) heel zinvol geweest.
Daarnaast zijn de gesprekken ook heel zinvol geweest. Wat me opviel is dat de 'oudere generatie' heel gebrekkig Engels spreekt, sommige medewerkers zochten zelfs collega's die als tolk konden meepraten. De 'nieuwere generatie' (jonge medewerkers en studenten) sprak heel goed Engels (daar zou ik nog een voorbeeld aan kunnen nemen!). Zelfs de kinderen spraken al redelijk goed Engels (Al zat daar wel een leerkracht bij die eventueel dingen kon vertalen).
Lessen duren in Finland een uur en tussen elke les is er een kwartier pauze (ook bij de 1-6th grade), daarnaast hebben ze een lunchpauze van drie kwartier waarbij ze warm eten op school.
Vanaf 7th grade gaan ze zich voorbereiden op de high school.
In Finland doen ze trouwens geen landelijk examen. Er wordt gekeken naar de eindresultaten van 7-9th grade en op basis daarvan (en interesses) wordt een keuze gemaakt. Wanneer leerlingen uitvallen (of zelf hun resultaten niet goed genoeg vinden) kunnen ze naar 10th grade gaan, daar is er één van in heel Lapland.

Ik zou nog heel veel kunnen vertellen over het Finse schoolsysteem, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. Dat komt in mijn verslag te staan.
Het is in ieder geval heel interessant en we kunnen er een hoop van leren!
(Een aantal van de foto's die ik gemaakt heb staan onder dit berichtje)

Behalve het Finse schoolsysteem heb ik vandaag ook veel over KiVa geleerd (en de KiVa-docenten hebben iets van mij geleerd!)
Ze hadden in Finland nog nooit van het concept van 'Over de streep' gehoord, dit mocht ik uitleggen tijdens een teamvergadering (in het Engels, Ojee!!)
Ze vonden het erg interessant en wilden het als onderdeel van hun KiVa-plan gaan gebruiken, volgende week mag ik meedenken over dit plan (Super leuk!).
Volgende week ga ik nog terug, maar vandaag was een erg interessante en leerzame dag.

Na mijn bezoek aan de school ben ik een beetje verdwaald in een bos (want ik wilde een andere route nemen). Het was ijskoud, maar wel erg mooi.

Ik ben ook nog even langs de kleuterschool geweest om daar een afspraak te maken, maandag mag ik langs komen.
(En Julian, speciaal voor jou heb ik nog een foto gemaakt: Zie je nu wel het Pippi-huis er in?)

Vandaag heb ik veel geleerd en versteld gestaan van de dingen die ik zag of hoorde.
Het Finse schoolsysteem is echt zo goed als iedereen beweert en toch blijven ze altijd zoeken naar verbetering. Ze vroegen daarom ook naar het Nederlandse schoolsysteem om te ontdekken of ze daar nog wat van konden leren (ze waren bijvoorbeeld ook geïnteresseerd in het gebruik van tablets en digiborden).

Straks ga ik nog heel even de kou in, kijken of er sterren zichtbaar zijn.
Als er namelijk sterren zijn dan is de lucht helder en heb ik kans om het Noorderlicht te zien, maar voorlopig blijf ik nog even binnen.
Ik zit hier lekker dicht tegen mijn straalkacheltje aan om weer een beetje op temperatuur te komen.

  • 21 Februari 2014 - 18:28

    Lisette:

    Goed verslag weer Kiek, en leerzaam dagje geweest zo te lezen.
    En dan ook nog eens de hele dag in het Engels converseren, haha heb je het toch niet voor niks geleerd.

    Heb je wel gezien dat je reisverslag al 100 x bekeken is, echt leuk.
    Er wordt dus zeker naar je verslag gekeken dus ga zo door :-)
    Hou je hoofd koel...grapje en niet meer verdwalen in een bos aub.....

  • 21 Februari 2014 - 23:18

    Fred:

    Ik kijk uit naar verslag van dag 4. Heb net de link van Julian gekregen.
    Waar slaap je (bij gast gezin ?)
    Ben je alleen of met andere klasgenoten?

    Groetjes


  • 25 Februari 2014 - 22:40

    Denise:

    Het school system klinkt super interresant (Ik wil je verslag lezen!)
    En die sneeuw kat is cool!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 11731

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 05 Maart 2014

Internationalisering Finland

Landen bezocht: